جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

اختلال دوقطبی در کودکان و نوجوانان

۲۳ بازديد

اختلال دوقطبی در کودکان و نوجوانان

اختلال دوقطبی یک نوع اختلال روانی است که با تغییرات شدید و غیرعادی در خلق و خو، رفتار و انرژی فرد همراه است. این تغییرات ممکن است بر عملکرد فرد در مدرسه، خانواده و جامعه تأثیر منفی بگذارند. افراد مبتلا به این اختلال، دوره‌های مختلفی را تجربه می‌کنند:

  • دوره‌های شیدایی که در آن‌ها فرد احساس شادی، خودبینی، پرجنب و جوش و تحرک زیاد دارد. فرد ممکن است بسیار صحبت کند، به سرعت عوض کند، بسیار کم بخوابد، بسیار خلاق باشد، بسیار خرج کند، رفتارهای پرخطر داشته باشد یا به سایرین تحمیل‌گر باشد.
  • دوره‌های افسرده که در آن‌ها فرد احساس ناراحتی، بی‌اعتمادی، بی‌علاقگی و خستگی دارد. فرد ممکن است بسیار زیاد یا کم بخوابد، بسیار زیاد یا کم بخورد، به همه چیز علاقه‌ای نشان ندهد، به خودش گناه بگذارد، افکار منفی یا خودکشی داشته باشد یا به سایرین دورو باشد.
  • دوره‌های مختلط که در آن‌ها فرد همزمان علائم شیدایی و افسرده را دارد. فرد ممکن است همزمان شاد و ناراحت باشد، همزمان پرجنب و جوش و خسته باشد، همزمان خودبین و بی‌اعتماد باشد یا همزمان تحرک زیاد و کند فکر باشد.

تغذیه و بیماریهای کودکان

علت دقیق اختلال دوقطبی شناخته نشده است؛ اما عوامل ژنتیکی، محیطی و شخصیتی ممکن است در آن نقش داشته باشند. اگر چنین اختلال روان پزشکان در کودکان ژن دو قطبی را دارند، احتمال دچار شدن به آن بالاتر است. همچنین رویدادهای پرسترس، آسیب‌های روحی، سوء مصرف مواد یا بعضی از بیماری‌های جسمانی مثل هیپوتیروئیدی ممکن است این اختلال را فعال کنند.

تشخیص اختلال دوقطبی در کودکان و نوجوانان بسیار دشوار است؛ زیرا علائم آن با علائم سایر اختلالات روانی مثل اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی، افسردگی یا اضطراب همپوشانی دارد. برای تشخیص این اختلال، لازم است که یک روان‌پزشک مجرب و متخصص به کودک مراجعه کند و با مصاحبه با کودک، والدین و معلمان، رفتارها و خلق و خوی کودک را در طول زمان بررسی کند. همچنین ممکن است از آزمایش‌های خون، ادرار یا تصویربرداری مغز برای حذف علل جسمانی استفاده شود.

درمان اختلال دوقطبی در کودکان و نوجوانان شامل دارو درمانی، روان درمانی و مداخلات خانوادگی است. داروهای مورد استفاده برای درمان این اختلال، عبارتند از:

  • داروهای ضد جنون که برای کنترل علائم شیدایی مثل تحرک زیاد، تحریک‌پذیری، تجاوزگرایی یا بثورات پر مایع استفاده می‌شود. نمونه‌هایی از این داروها عبارتند از ریسپریدون، آریپیرازول، زایپریدون یا هالوپریدول.
  • داروهای ضد تشنج که برای پایدارسازی خلق و خو و جلوگیری از تغییرات شدید خلق و خو استفاده می‌شود. نمونه‌هایی از این داروها عبارتند از لاموترژین، والپروات سدیم، کاربامازپین یا لیتیم.
  • داروهای ضدافسردگی که برای درمان علائم افسرده مثل ناراحتی، بی‌علاقگی، خستگی یا افکار منفی استفاده می‌شود. نمونه‌هایی از این داروها عبارتند از فلوکستین، سروتالین، ونلافاکسین یا بوپروپین.

روان درمانی همچنین بخش مهمی از درمان اختلال دوقطبی در کودکان و نوجوانان است. روان درمان‌های مورد استفاده برای درمان این اختلال، عبارتند از:

  • روان درمان شناخت رفتار که به کودک کمک می‌کند تا با شناسایی و تغییر الگوهای منفی فکر و رفتار، بهبود خلق و خودکنترل پیدا کند. روان درمان خانوادگی که به والدین کودک کمک می‌کند تا با یادگیری مهارت‌های ارتباطی، حل مسئله، مدیریت استرس و تشویق کودک، به او حمایت بدهند و با تغییرات خلق و خوی او کنار بیایند.
  • روان درمان گروهی که به کودک فرصت می‌دهد تا با سایر کودکان مبتلا به اختلال دوقطبی رابطه برقرار کند، تجربیات خود را به اشتراک بگذارد، از حمایت و تجارب آن‌ها استفاده کند و احساس تعلق و درک پیدا کند.

مداخلات خانوادگی نیز بخش مهمی از درمان اختلال دوقطبی در کودکان و نوجوانان است. این مداخلات شامل همکاری با معلمان، پزشکان، روان‌پزشکان و سایر متخصصان است تا برنامه درمانی مناسب برای کودک تهیه شود. همچنین شامل تغییرات در محیط خانگی و مدرسه است تا کودک راحت‌تر و آرام‌تر باشد. برای مثال، تنظیم برنامه روزانه، فراهم کردن فضای آرام و منظم، جلوگیری از تحریک‌های زیاد یا ناگهانی، تعیین قوانین و حدود واضح و منصفانه، تشویق و تقویت رفتارهای مثبت و مناسب و جلوگیری از نقد یا مجازات شدید یا نامناسب.

باغ ارم شیراز

۲۰ بازديد

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز یکی از زیباترین و مشهورترین باغ‌های ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است. این باغ تاریخی دارای چند بنای هنری و باغ گیاه‌شناسی است که نمونه‌ای از معماری و فرهنگ ایران در دوران‌های مختلف را نشان می‌دهد. در این مقاله به معرفی باغ ارم و تاریخچه، معماری و پوشش گیاهی آن خواهیم پرداخت.

 

تاریخچه باغ ارم

تاریخ دقیق ساخت و بنیان‌گذار اولیه باغ ارم شیراز مشخص نیست، اما توصیف‌هایی از آن در سفرنامه‌های متعلق به سده‌های دهم و یازدهم هجری آمده‌است. این باغ در روزگار سلجوقیان و آل اینجو پابرجا بوده‌است. هرچند هیچ اطلاعاتی راجع به آن وجود ندارد؛ به غیر از یکی از غزلیات حافظ که از روی آن می‌توان فهمید آل اینجو اختیار باغ را در دست داشته‌اند¹. برخی تاریخ ساخت این باغ را دوره سلجوقی می‌دانند؛ زیرا در آن روزگار، اتابک قراچه، حکمران فارس، اقدام به ساخت باغ تخت و چند باغ دیگر در شیراز کرده بود و ممکن است این باغ نیز به درخواست وی ساخته شده باشد².

 

باغ ارم در دوران آل مظفر، گورکانیان، صفویان، زندیان و قاجاران نیز وجود داشته و تغییرات و توسعه‌های مختلف را تجربه کرده است. در دوران قاجار، حسین علی خان نصیرالملک پایه عمارت فعلی باغ را نهاد و خواهرزاده‌اش، ابوالقاسم خان نصیرالملک، تزئینات و نقاط ناتمام را کامل کرد³. کتابخانه، حمام، چشمه، تالاب، سروناز، پلکان و کتابت‌های سنگین نصیرالملک را به چشم می‌آورد. در دوران پهلوی، همسر رضا شاه، باغ را خریدار شد و به دانشگاه شیراز واگذار کرد⁴. در سال ۱۳۹۰، باغ ارم به همراه هشت باغ دیگر با عنوان «باغ‌های ایران» در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت⁵.

 

معماری باغ ارم

باغ ارم یک نمونه از باغ‌های ایرانی است که بر اساس الگوی چهارباغ و با توجه به شرایط آب و هوایی، جغرافیایی و فرهنگی منطقه طراحی شده‌است. این باغ دارای دو ورودی شمالی و جنوبی است که به یکدیگر متصل هستند. در مرکز باغ، عمارت سه طبقه قاجاری قرار دارد که با الهام از سبک معماری زندیه ساخته شده‌است. این عمارت از نظر معماری، نقاشی، کاشی‌کاری، گچ‌بری، آینه‌کاری و نورپردازی از شاهکارهای هنر قاجار است. در طبقه زیرین عمارت، حوضخانه‌ای وجود دارد که محل استراحت در روزهای گرم تابستان است. در طبقات دوم و سوم، تالار، اتاق‌ها و ایوان‌هایی با ستون‌های مرمرین وجود دارند که نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی در آن‌ها برگزار می‌شود. در نمای شرقی عمارت، تالار آینه‌ای قابل توجه است که با آینه‌کاری‌های رنگین و پر جلوه تزئین شده‌است. در بالای سر در ورودی شمال شرقی باغ، کتابت سنگین نصیرالملک را می‌توان دید.

 

پوشش گیاهی باغ ارم

باغ ارم دارای تنوع گیاهی بسیار بالایی است که گونه‌های مختلف گل‌ها، درختان، گل‌خانگی، گل‌آلود، گل‌سبز، گل‌پستاندار و گل‌پوشیدگان را در خود جای داده‌است. بعضی از گونه‌های گل و گیاه در این باغ به صورت بومی رشد می‌کنند و بعضی دیگر از مناطق دوردست جذب شده‌اند. باغ ارم حدود ۳۰۰ نوع گل و ۱۶۰ نوع درخت را در خود جای داده است. بعضی از درختان مثل سروناز، پالونیا، پستچیدان، پروانچیدان، پروسیدان، پروسیدان خشکبار، پروسیدان خشکبار خورشیدپرست و پروسیدان خشکبار خورشیدپرست قدمت بالایی دارند. همچنین درختان مثل نارنج، لیمو، نارگل، پامپل ماس، پامپل ماس قشقایی، پامپل ماس قشقایی خورشیدپرست و پامپل ماس قشقایی خورشیدپرست قدمت کمتر و جذاب تر هستند.

 

منبع : مجله گردشگری دوباره سفر

https://social.msdn.microsoft.com/Profile/AnishaRaymon3

https://www.pinterest.com/pin/913386368160339584/

https://new.express.adobe.com/webpage/KBh1e3i5sxQRS

https://sites.google.com/view/dobaresafar/home

https://instafollowir.wordpress.com/2023/09/09/dobaresafar/

https://www.tumblr.com/anisharaymon3

https://myspace.com/anisharaymon3

https://disqus.com/by/anisharaymon3/about/

https://en.gravatar.com/anisharaymon3

https://www.ted.com/profiles/44987907

https://www.behance.net/anisharaymon

https://anisharaymon3.livejournal.com/profile

https://www.quora.com/profile/Anisha-Raymon

https://issuu.com/anisharaymon3

https://www.twitch.tv/anisharaymon3

https://www.openstreetmap.org/user/AnishaRaymon3

 

 

برنامه‌ریزی ژاپنی‌ها برای ایجاد نخستین بارش شهابی مصنوعی

۲۱ بازديد

برنامه‌ریزی ژاپنی‌ها برای ایجاد نخستین بارش شهابی مصنوعی

 

دکتر لنا اوکاجیما، مدیر اجرایی و پایه‌گذار شرکت فضایی «اِی‌ال‌ای»، می‌گوید که در نظر دارد با انجام یک نمایش بارش شهابی رنگارنگ و شگفت‌انگیز در آسمان شب، الهام‌بخش شگفتی و کنجکاوی علمی باشد و همچنین امیدوار است که با این کار، داده‌های مهم جوی را که در مقابله با تغییرات اقلیمی به بشر کمک می‌‌کنند، گردآوری کند.

شرکت فضایی «اِی‌ال‌ای» مستقر در توکیو اعلام کرده که در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد نخستین بارش شهابی مصنوعی در جهان در سال ???? است. در این پروژه که «اسکای کن‌وِس» نام دارد، ماهواره‌هایی به فضا پرتاب خواهد شد تا تجهیزات آتش‌بازی فضایی را در آسمان مستقر کنند.

 

تبلیغ

با کمترین پیش پرداخت نیکرانی شوید!

اطلاعات بیشتر

 

 

 

 

 به گزارش اسکای‌نیوز، هدف از انجام این پروژه در وهله اول، سرگرمی است، اما در عین حال، طراحان این پروژه قصد دارند که داده‌های جوی مزوسفر یا اصطلاحا میان‌سپهر را که برای تحقیقات مرتبط با تغییرات اقلیمی از اهمیت شایانی برخوردار است، گردآوری کنند.

این لایه از اتمسفر، از فاصله ?? کیلومتری تا ?? کیلومتری بالای زمین را در برمی‌گیرد و در حال حاضر، با استفاده از بالن‌های تحقیقاتی و هواپیماها، امکان بررسی دقیق آن‌ها وجود ندارد و در عین حال، پایین‌تر از حدی است که بتوان با استفاده از ماهواره‌ها به بررسی آن‌ پرداخت.

دکتر لنا اوکاجیما می‌گوید که هدف این شرکت، مشارکت در توسعه پایدار بشر و مانوس کردن بیشتر انسان با فضا است.

او می‌گوید: «ما بر این باوریم که می‌توانیم، در عین حال که الهام‌بخش کنجکاوی و علاقه عمومی مردم جهان در قبال فضا و گیتی باشیم، شناخت علمی خود را از تغییرات اقلیمی نیز افزایش دهیم

به گفته این شرکت، آزمایش‌های اولیه زمینی در تولید بارش شهابی رنگارنگ موفقیت‌آمیز بوده است، اما تعیین اینکه ایجاد چنین چیزی در مدار نیز انجام‌پذیر است یا خیر، هنوز ممکن نیست.

دانشمندان امیدوارند که با بررسی تابش نور و مسیر حرکت هر شهاب، بتوانند اطلاعات بیشتری درمورد سرعت باد و ترکیبات اتمسفر جمع‌آوری کنند.

پرتاب این ماهواره که در ابتدا برای سال ???? برنامه‌ریزی شده بود، به‌دلیل خرابی ماهواره به تعویق افتاد، اما اینک همه چیز در حال انجام است تا این پرتاب در زمان تعیین‌شده انجام شود.

منبع : اخبار روز

https://forum.carergateway.gov.au/s/profile/0058w000000VWpxAAG

https://nowewyrazy.uw.edu.pl/profil/LucyCollins3

https://lwccareers.lindsey.edu/employers/26381879-cdab-4a88-841d-6d55e091f75a/dashboard

http://bazar.5zszv.edu.sk/user/profile/2074157

https://jobs.ict-edu.uk/user/lucycollins3/

https://harvard.ltd.education/user/lucycollins3/

http://www.kzncomsafety.gov.za/UserProfile/tabid/255/userId/302430/Default.aspx

https://grupoperuinnova.edu.pe/members/lucycollins3/

https://cibertronic.edu.pe/members/lucycollins3/

https://my.carthage.edu/ICS/Academics/EXS/EXS_3070__UG16/RC_2017_UNDG-EXS_3070__UG16_-01/Announcements.jnz?portlet=Announcements&screen=Main&screenType=change

https://pandora.nla.gov.au/external.html?link=https://stenews.ir/

https://www.pubpub.org/user/lucy-collins

https://ucc.ltd.education/user/lucycollins3/

https://9qr.de/UldXRw

https://shiny.link/FVjZWK